Kouzelné bylinky

Projekt o bylinkách propojil ve 4. ročníku cíle výuky literární výchovy, slohové výchovy, informatiky, přírodovědy a výtvarné výchovy proto, aby se děti dozvěděly, že byliny nejsou jen suché kytky, ale dokážou velké věci. Jako motivace pro děti nám posloužily krásné Bylinkové pohádky od Jany Burešové. Šaty utkané z kopřiv. Kdo by si je oblékl? Návaznost na přírodovědu, proč pálí kopřiva, na co se dá použít a jaké má léčivé účinky. Ve výtvarné výchově jsme se snažili pastelkami detailně nakreslit list kopřivy, který jsme zvětšili na tabuli do co největších rozměrů. Jsou to magické okamžiky, kdy ,,to” prostě funguje - učitel se stává tichým, ale aktivním pozorovatelem a děti jsou ponořeny do práce. Na výsledku je to poznat.

Druhá bylina, na kterou jsme se zaměřili je BRŠLICE KOZÍ NOHA. Je to plevel nebo léčivá rostlina? Co léčí? Proč se takto legračně jmenuje? To všechno jsme se snažili zjistit na internetu. Na výtvarném zpracování bršlice jsme si dali hodně záležet. Lepili jsme vrstvy stejně barevného papíru a hotové práce jsme přetřeli grafickým tiskařským válečkem s barvou. Vznikly nám kreativní výtvory, ze kterých jsme vytvořili společnou koláž a tím máme krásný a viditelný výstup našeho projektu. Každý pojal výtvarné zpracování bršlice úplně jinak, přesto jako celek to vypadá velmi vkusně. Jako důkazy o učení nám posloužily pracovní listy, do kterých děti zapisovaly všechny informace, které si během projektu zapamatovaly.

 

Marcela Přibylová