Krása aneb programujeme v Jubilejním parku

Projekt KRÁSA spočíval v propojení jednotlivých cílů výuky do jednoho plynule jdoucího celodenního bloku. Zvolila jsem tematickou výuku založenou na regionálních principech. K tomu nám posloužil blízký prvorepublikový Jubilejní park ve Znojmě, který jsme využili k propojení více předmětů.

Na začátku jsme pracovali s textem o historii parku. Zjistili jsme informace o jeho přejmenování (dříve Hybešův park), počítali jsme, kolik let uplynulo od jeho založení, pracovali jsme s časovou osou a ujasnili jsme si, co znamená meziválečné období a období první republiky. Prohlédli jsme si historickou fotografii a porovnávali ji s nákresy, leteckými snímky, mapou a plánkem současné podoby parku.

Za úkol měly děti narýsovat pomocí kružítka a pravítka co nejpodobnější plánek parku podle nákresu a leteckého snímku. Následně se děti rozdělily do skupin a čekalo je hledání a vyznačení cesty v mapě dle již zadaného postupu s jednotlivými kroky, anebo naopak děti zadávaly své vlastní příkazy a jednotlivé kroky k jejich vymyšlené trase. Tím jsme se učili principy programovacího jazyka bez počítače. Abychom přenesli programování z papíru do reality, vydali jsme se přímo do Jubilejního parku, kde měly děti za úkol ve skutečné realitě vyhledat jejich cestu z pracovního listu, vyznačit ji a dojít do stanoveného cíle.

Učili jsem se také poznávat, rozumět a přemýšlet o našem bezprostředním okolí, umět se dívat kolem sebe, využívat a vážit si toho, co nás obklopuje. Stává se často, že žáci mají větší přehled o virtuálním světě, než o svém bezprostředním okolí. Výuka založená na regionálních principech se stává pro žáky přitažlivou, protože spojením školy s poznáváním místní krajiny a jejich jednotlivých složek se učí děti ke vztahu k místu svého bydliště. Místní krajina nám ukazuje svět v menším měřítku se všemi jeho složitými vztahy a podmínkami. Stává se pro nás i modelem při poznávání jiných krajin a oblastí.

Udělali jsme si také čas na obdivování krásy kolem sebe. Právě v tomto jarním období jsme se nemohli na rozkvetlý park vynadívat. Je to vynikající příležitost zbavit se chmurných pocitů, učit se zastavit a vnímat krásu kolem sebe. Vznikly tak originální kreativní obrázky, na které se děti snažily přenést jejich vlastní vnímání krásy,

protože krása prochází očima toho, kdo ji pozoruje.

 

Marcela Přibylová