O slonovi a šesti slepcích

Literární výchova - 4. ročník, čtenářská dílna.

Pro děti ze své třídy jsem do čtenářské dílny vybrala poučný příběh O slonovi a šesti slepcích, který mě už dávno zaujal v publikaci la ngonpo. Jedná se o metodiku multikulturního a globálního vzdělávání, kterou mám ve své knihovně už dlouho. Čekala jsem, až moji žáčci do tohoto příběhu „dorostou", aby jej dokázali pochopit. Myslím, že jsem vystihla tu pravou chvíli, a překvapilo mě, jak hluboce chápali poselství tohoto příběhu, který je o tom, že každý máme jiné vidění světa, že je potřeba naslouchat druhým, nehádat se a zamyslet se nad vlastním postojem ke konfliktu, vzniklým s lidmi, jejichž názory se liší s těmi našimi. Učit se umět se dohodnout a slušně respektovat názory druhých.

Nejprve jsme si nahlas přečetli první polovinu příběhu a děti se pokoušely domýšlet, jak bude příběh pokračovat. A jak to bylo dál? To jsme se dozvěděli, jakmile jsme příběh dočetli do konce. Děti dostaly za úkol napsat na lístečky, co si myslí, že nám má tento příběh sdělit. Nalepily své myšlenky na velkého společného slona na tabuli. Jednotlivá sdělení jsme nahlas četli a zamýšleli jsme se nad jejich obsahem a nad tím, co jednotlivé děti vedlo k tomu, napsat právě tato slova. Další aktivitou byl pracovní list, do kterého děti zapisovaly, jak v příběhu slepí muži viděli slona. Bylo to proto, abych si ověřila, zda porozuměly textu a dokázaly si zapamatovat informace.

Poslední aktivitou bylo vysvětlení, proč se říká, že slon je symbolem štěstí. Kdyby se lidé chovali tak, jako se chovají v přírodě sloni, bylo by na světě krásně. Děti dostaly za úkol napsat, co potřebují k tomu, aby mohly říci, že jsou šťastné. Na konec se pokusily slona namalovat. Všechny obrázky byly moc povedené.

 

Marcela Přibylová