Robotika v tandemu

Tandemová výuka neboli párová výuka je přínosem pro pedagogy, ale i pro žáky. Přináší zcela nový vhled do výchovně vzdělávacího procesu, posouvá odbornou i metodickou stránku obou vyučujících, umožňuje žákům rozvíjet kritické myšlení a získat i případnou podporu pomoci od druhého z učitelů. Je to jedna z organizačních forem výuky, na které se podílejí dva učitelé. Oba jsou odpovědní za plánování a realizaci výuky, ale také za vyhodnocení a reflexi vyučovací hodiny.

Tandemovou výuku jsme si vyzkoušeli v předmětu informatika. V odborné učebně se sešli žáci třídy 4. C z 1. stupně a žáci třídy 7. B z 2. stupně naší školy, aby se navzájem naučili základy robotiky, protože celosvětově neustále sílí ve vzdělávání tento trend. Robotika, jako podpora výuky ve školách, je spojení, o kterém nelze vůbec pochybovat. Kromě vzdělávací hodnoty rozvíjí jemnou motoriku, logické myšlení, kreativitu žáků při hledání alternativních řešení, jejich tvůrčí schopnosti, představivost i fantazii. Navíc nyní je přímo nedílnou součástí nové informatiky.

Hodinu zahájili čtvrťáci. Sedmákům představili robota Vernieho, jeden z pěti komponentů robotické stavebnice Lego Boost, vysvětlili princip jeho programování a prakticky předvedli připravené představení, které si úplně sami připravili na naprogramovali na tabletu. Nejen, že robot tancoval a mluvil, ale dokázal si najet a vystřelit na terč. Poté se ujali slova sedmáci. Na připravené prezentaci představili svým mladším spolužákům ozoboty EVO. Žáci vytvořili tři skupiny, které společně pracovaly, skvěle komunikovaly a probíhala zde milá a vzájemná spolupráce. Starší spolužáci během hodiny dokázali vysvětlit a prakticky vyzkoušet programování ozobotů se svými mladšími spolužáky.

Tandemová výuka napoprvé dopadla přímo skvěle. Spokojeni byli nejen žáci obou tříd, ale i paní učitelky, které hodinu připravily. Výuka byla svižná, zajímavá a vzájemně obohacující s aktivním zapojením všech žáků. Panovala příjemná tvořivá atmosféra. Na všem jsme se shodli a vše bylo pro nás vzájemně inspirující. A jak hodnotí hodinu žáci? Jsme nadšení, bylo to vážně super, těšili jsme se, rozuměli jsme si, moc nás to bavilo a chceme to co nejdříve zopakovat.

Marcela Přibylová a Michaela Mouchová