Jak podpořit zájem a kreativitu u dětí?

Jednoznačný návod na to neexistuje, ale můžeme se o to pokusit a kreativitu u dětí nějakou cestou probudit. Důležité je pohybovat se v inspirativním prostředí, které má zásadní vliv na vnitřní motivaci člověka. Podařilo se nám vytvořit v naší třídě takovou tvůrčí atmosféru, že jsme se dokázali inspirovat navzájem. Dosáhli jsme toho díky tomu, že děti dostaly za úkol vytvořit kreativní projekt na jakékoliv téma s jakýmkoliv zpracováním. Prostě cokoliv. Ukázat, co v dětech je, co je zajímá, co nám tím chtějí sdělit, čemu se rády věnují a proč.

Tento úkol byl dlouhodobý, děti měly úplně volnou ruku a dostatečný prostor na to, aby mohly projekt zpracovat. Důležité bylo svůj výtvor představit, sdílet své pocity a vysvětlit, proč si dané téma vybraly. Děti se tím také učily pracovat na něčem dlouhodobě, umět se vracet k rozpracovanému a dokázat dotáhnout svoji práci do konce. Časová investice se v tomto případě vyplatila, protože vznikly naprosto originální, promyšlené, zábavné a zajímavé práce, některé i s krásným poselstvím.

Každý pracoval podle svých možností a jak nejlépe dovedl. Skutečně všechny výtvory dětí si zaslouží uznání a obdiv za to, co dokázaly do svého kreativního projektu vložit a jakým způsobem jej odprezentovaly před ostatními spolužáky. Bylo vidět, že pracovaly na tom, čemu se rády věnují, podpořilo to jejich osobní zájmy a aktivní postoj k životu. Obohatili jsme se o nové poznatky, protože na zájmy dětí se přirozeně nabalují i vědomosti z daného oboru, někdy až do úplné hloubky. S paní asistentkou jsme byly velmi překvapené, protože takové pojetí a zpracování projektů žáků 4. ročníku jsme nečekaly. Pro mě bylo nejcennější asi to, že projekty byly smysluplné, nespadaly v podstatě do žádného vyučovacího předmětu, nebyly hodnoceny známkou a přesto děti pracovaly s velkou motivací a zodpovědností svůj úkol co nejlépe splnit. Moc se vám to povedlo, děti!

Zhlédněte naše video: https://www.youtube.com/watch?v=wio1SliSsj0

Marcela Přibylová, Petra Podsedníková a děti ze 4. C